wtorek, 10 marca 2015

Polska (B)Ida na Oskara?!


Do tej pory Polakom udało się zdobyć 12 Oskarów. Wygrywaliśmy nagrody głównie za muzykę i zdjęcia. Od czasu do czasu ktoś otrzymał Oskara honorowego, lub za całokształt twórczości czy po prostu reżyserię. W 1982 Zbigniew Rybczyński otrzymał statuetkę za najlepszy film animowany(Tango) i od tamtego czasu pomału przestawaliśmy wierzyć, że sen o Oskarach dla najlepszego filmu w naszym wykonaniu może się spełnić. Do czasu gdy na drogę po legendarną figurkę nie wstąpiła Ida(2013), Pawła Pawlikowskiego. Od festiwalu, do festiwalu, zdobywając coraz to więcej nominacji, a finalnie również nagród[1](w tym tych najbardziej prestiżowych), Ida wywalczyła sobie upragnionego przez naszych rodaków Oskara[2]. Była radość, a nawet euforia[3], w niektórych miejscach niemalże nabożne celebracje tryumfu Polskiej kinematografii, na którą wcześniej rodzimy rząd skąpił uwagi i pieniędzy. Na krótką chwilę wszyscy zamienili się w kinomanów, krytyków i filmoznawców pierwszego sortu, byle tylko móc w jakikolwiek minimalny sposób uczestniczyć w tym jakże podniosłym wydarzeniu, lub zwyczajnie wykorzystać sprzyjającą mu uwagę dla własnych celów[4].
Po okresie upojenia sukcesem obrazu Pawlikowskiego przyszedł w końcu czas wytchnienia, który umożliwia podejście do tematu na trzeźwo. Wykorzystując ten burzliwy okres od czasu uhonorowania Idy Oskarem, do dnia dzisiejszego rozmawiałem z kim tylko mogłem, pytając ludzi o ich własne zdanie na temat tego filmu. Ku mojemu zdziwieniu osoby z którymi rozmawiałem nie różniły się bardzo w swoich poglądach dotyczących Idy, pomimo, że różniło je wszystko inne(wykształcenie, wiek, wyznanie, zawód etc.). Dzięki swojemu małemu śledztwu mogłem przewartościować własne spostrzeżenia i wreszcie mogę się tym wszystkim z Wami podzielić. Nie będę jednak powtarzał tego co możecie zobaczyć w wywiadach czy innych recenzjach, skupię się na tym czym ten film jest dla mnie i, jak się przekonałem, dla wielu innych, podobnie myślących osób.


Jako pierwsze rzuca się w oczy zestawienie dwóch kobiet(głównych bohaterek), które bez wątpienia są swoim przeciwieństwem. Młodziutka Ida, dla zakonu siostra Anna(Agata Trzebuchowska) przed złożeniem ślubów otrzymuje polecenie od przeoryszy aby spotkała się ze swoją ostatnią żyjącą krewną, ciotką Wandą(Agata Kulesza). Ta ujawnia siostrzenicy prawdę o niej samej, zaś scena w której po raz pierwszy Pawlikowski stawia je naprzeciwko siebie nawet nieco mnie rozbawiła. Oto bowiem kontrastuje się czystą cnotę z dekadencją; świat zakonu znika w mgnieniu oka, aby ustąpić pola rzeczywistości. W radiu gra muzyka, a Wanda popala papierosa z wyuczoną nonszalancją. Nie ma tu ostrych cięć czy gwałtownych efektów dźwiękowych. Pozostają różniące się od siebie, a zestawione w niezwykle naturalny sposób zdjęcia. Ten kontrast charakterów, tak pięknie zobrazowany przez Ryszarda Lenczewskiego i Łukasza Żala, będzie widoczny niemalże przez cały film, aby wreszcie pokazać jak cnota zderza się, a następnie łamie w obliczu tłumionych uczuć i brutalnej rzeczywistości. Przejścia Idy są bowiem niczym próba silnej woli(wiary, jeśli ktoś woli w tę stronę), przy czym piękne jest to, że tej próbie poddany jest właśnie zwyczajny człowiek, a nie święta figura, za jaką na początku Ida może uchodzić w oczach widza. W całości przemawiają do mnie wypowiedzi Pawlikowskiego mówiącego o tym, że jest to film o zwyczajnych ludziach w zwyczajnym świecie, nie zaś o ikonach, które miałyby odzwierciedlać jakieś większe, napompowane idee. Tu nie ma męczenników, ani świętych; ofiar ani katów; wszyscy bohaterowie są rozgrzeszani i równi sobie[5] poprzez ciszę(czyt. brak sprzeciwu wobec rozgrzeszenia bohaterów i rozliczenia się z przeszłością).
Te proste losy, które odkrywamy na szlaku Idy i Wandy są zarówno największą zaletą, jak i wadą filmu. Pozwalają na luźną, nie przytłoczoną wielką światową historią, kontemplację przeżyć jednostki, ale mogą również powodować znużenie. Tym znużeniem najprędzej zarażą się osoby młodsze, które nie mają wielkiego pojęcia o tym jak Polska kiedyś wyglądała, lub mogła wyglądać jeśli spojrzymy na to z punktu wyjścia reżysera filmowego. Znużenie to chwyci również tych z nas(tutaj muszę dopisać siebie i swoich rozmówców), którzy zwyczajnie w przeszłości babrać się nie lubią(a przynajmniej nie w takim stopniu w jakim mamy do tego tendencję w naszym kraju): pamięć to rzecz fundamentalna, ale nie możemy sobie pozwolić na życie przeszłością, to do niczego nie prowadzi.[6] W tym przypadku nikt z kim rozmawiałem nie miał, podobnie jak ja, wątpliwości, że Ida to zwyczajnie piękna pocztówka ze starych lat, za którą kryje się jakaś dawno zapomniana opowieść.
            Zaraz po fabule i zanurzonych w niej bohaterkach, należy uwzględnić formę. I tym razem prostota gra na korzyść filmu. W tym przypadku to właśnie w technice filmowania znajdujemy najważniejsze dla całości przesłanie, oraz pytanie jakie stawia nam Paweł Pawlikowski. Magia tego obrazu broni go również przed tak zwyczajną historią, którą obrazuje. Nieruchome kadry zostały ujęte standardowym dla akademii formatem 1:37:1[7], a charakter zdjęć kojarzy się z wielkimi dziełami Antonioniego, Godarda czy Morgensterna, choć tych skojarzeń każdy będzie mógł znaleźć o wiele więcej z uwagi na uniwersalność w stylu kadrowania mise-en-scène. Czarno-biały, kadrowany stacjonarnie obraz[8] podkreśla, że nadrzędnym jego celem jest sama obserwacja, nie zaś wysnuwanie daleko idących wniosków. Każdy niemalże kadr nadawałby się na osobne zdjęcie do galerii, co sprawia, że film przypomina album z fotografiami z dawnych lat. Reżyser dzięki tym zabiegom przed każdym widzem z osobna stawia swoje ulubione pytanie: kim jesteś? Odpowiedzi udzielamy w sposób w jaki ustosunkujemy swoje podejście do problemów postaci w filmie. Tych problemów nie brakuje, a dzięki temu, że są one silnie zindywidualizowane, nasza odpowiedź pozwala nam przewartościować swoje myślenie co do wielu palących kwestii[9].
Świat Idy może przypominać zdjęcie, na tle którego poruszają się bohaterowie. Nie możemy jednak zapominać, że to także film drogi. Rzeczywistość w nim przedstawiona może sprawiać wrażenie brudnej, smutnej i zastałej[10], tak jednak nie jest: to świat pełen emocji, wydarzeń, ruchu i przemian. We wszystkim co oglądamy przebija się bowiem w jakiś niezrozumiały sposób pewien optymizm. Może wywołuje go fakt, że to co najgorsze już za nami? Może to sentyment wywołany powrotem do przeszłości? Na dłuższą metę ciężko jednak jasno odpowiedzieć sobie na to pytanie. Ten niczym nie uzasadniony optymizm symbolizuje zarówno postać młodego Lisa(Dawid Ogrodnik) jak i muzyka pojawiająca się w tle(piosenki Koterbskiej, Mariniego, Kulig). Oba te elementy są nieco nie z tej bajki, pozwalają jednak widzowi na chwilowe wytchnienie podczas wędrówki Idy.


Pierwsze wrażenie po obejrzeniu Idy było dla mnie nijakie. Szargało mną odczucie, że to film biedny fabularnie i stylistycznie. Film o niczym i chyba dla nikogo, bo ileż razy można opowiadać podobne historie? Dopiero po trzeciej projekcji zacząłem uświadamiać sobie przesłanie i wartości jakie niesie ze sobą ten film. Teraz już wiem, że w jakiś sposób ten film zapamiętam(pozytywny rzecz jasna), tym bardziej po werdykcie Akademii Oskarowej. Wiem również, że jest zrobiony po mistrzowsku, a decyzja o zastosowaniu w nim starszego stylu była strzałem w dziesiątkę. Niestety historia jaką ze sobą niesie zupełnie do mnie nie przemawia. Tę wątpliwość w materię fabuły Idy potwierdził każdy z moich rozmówców, co musi przecież o czymś świadczyć. Może jesteśmy zmęczeni podobnymi historiami? Może jednak w ten dobry sposób pogodziliśmy się z przeszłością i nie potrzebujemy dowodu na to, że to możliwe? Może boimy się w ogóle wdawać w dyskusję na tematy, które ten film porusza, ale nie z braku wiedzy, czy postawy, ale z braku chęci szarpania się z krzykaczami, którzy i tak wiedzą swoje? A może tak bardzo pochłonęła nas zagraniczna perspektywa filmowania rzeczywistości, że nie umiemy doszukać się sensu w czymś co ma większą wartość artystyczną?
Te i wiele innych pytań stawia dla mnie Ida. Zadając je jednak, sama sobą udowadnia, że jest filmem wartościowym i ważnym – cudownie byłoby rzec, zamykającym pewien rozdział w historii naszej kinematografii, ale to pewnie niemożliwe. Mogę mieć tylko nadzieję, że kolejni twórcy uciekający się do podobnych tematów zrobią to równie kunsztownie i gustownie co twórcy Idy, którzy nie szarpiąc się z historią na siłę, skłonili nas do poważnych przemyśleń na temat tego co nam dała i kim dzięki niej jesteśmy?

Ocena: 4/6




[1] Aż 36 różnych nagród! W tym oczywiście Oskar i BAFTA.
[2] Muszę przyznać, że ten Oskar dał mi tyle samo radości i satysfakcji, co powodów do zastanowienia się nad sobą i swoim podejściem do filmu w ogóle. Nie będąc zawistny, bez zbędnych porównań i uzasadnień, w jakiś sposób odczułem to jako mało wartościowe, bądź zbyt proste zwycięstwo. Nie wspominając już o opiniach w stylu: żebraliśmy, żebraliśmy i w końcu wyżebraliśmy tą samą kwestią od wielu lat, swojego małego Oskara.
[3] W Łodzi sprzedawano nawet „ciastka filmowe” Ida.
[4] Zawrzało na temat czy Ida, to film antypolski, czy może antysemicki? Jałowe spory na ten temat mogły wiele osób dodatkowo zniechęcić do obejrzenia filmu, który jakby nie patrzeć stał się w Polsce popularny dopiero po otrzymaniu Oskara, lub w ostateczności po nominacji. Nie jest to jednak nic dziwnego, krótkowzroczność i egoizm w podejściu do wielu tematów to chyba nasza cecha narodowa: widzimy tylko dwa punkty, pośrodku których znajduje się to czego dostrzec nie jesteśmy najczęściej w stanie – właściwy sens.
[5] Jeśli bohaterowie filmu Ida sami nie udzielają sobie swoistego rozgrzeszenia, to robi to za nich ich własna przeszłość. Zdawać by się mogło, że ich życiem rządzi fatum, które sprowadzili na siebie wcześniejszymi wyborami.
[6] Mógłbym w tym momencie napisać kolejną pracę o tym w jaki sposób postrzegam przeszłość i jaki ma ona wpływ na nasze teraźniejsze bytowanie, ale nie o to tutaj chodzi. Paradoksalnie Ida broni się przed nadętym historyzmem tym, że osobom interpretującym ten film przez pryzmat wojen i holokaustu zaburza właściwy odbiór siebie, gubiąc je w labiryncie znaczeń, do których Pawlikowski w cale nie dążył, a od których usilnie się odżegnuje.
[7] Format academy: 1:33:1 (4x3) – Uznany przez Akademię Filmową w 1932 roku za standardowy format filmowy 35 mm. Obecnie częściej stosowany w odniesieniu do taśm 16 mm. Jest to zarazem tradycyjny format telewizyjny(przed pojawieniem się ekranów panoramicznych).
Pełna klatka taśmy 35 mm ustalona przez Akademię Filmową to tak naprawdę 1:37:1. Niemniej jednak w czasie projekcji filmu maska na projektor zmienia współczynnik kształtu obrazu do 1:85:1(w przypadku filmów z USA) lub 1:66:1(dla filmów europejskich). Kinooperatorzy amerykańscy, którym nie udaje się dostosować maski do filmów europejskich ukazują często niepożądane elementy – kurz, brud, włosy, a nawet mikrofony – w okolicach krawędzi kadru.
Tom Kingdon, Total directing: integrating camera and performance in film and television, Silman-James Press, Los Angeles 2004
[8] Jeśli dobrze zaobserwowałem to z ruchomym kadrem mamy do czynienia dopiero pod koniec filmu.
[9] Nie należy jednak myśleć, że Ida to film, który ma na celu cokolwiek, czy kogokolwiek rozliczać. Równa, pokazuje, że czasem najlepiej przebaczyć, zapomnieć i po prostu iść dalej jeśli to możliwe, ale z całą pewnością nie osądza.
[10] Wiele zdjęć powstało w Łodzi, która jako jedno z niewielu, jeśli nie jedyne miasto w Polsce zachowuje w pewnych miejscach klimat lat 50-60. Uzasadnianie tym faktem wyboru planu zdjęciowego mnie osobiście w równiej mierze cieszy, co smuci. Czasem mam wrażenie, że Polska w filmie to jedynie brudna Łódź i przekolorowana Warszawa. Ze skrajności w skrajność.

12 komentarzy:

  1. Dodałbym do tekstu to, że trzeba sobie uzmysłowić,że w gruncie rzeczy Ida nie jest sukcesem polskiej kinematografii. Śpieszę wyjaśnić czemu tak sądzę:) Paweł Pawlikowski wyemigrował w wieku 14 lat do Wielkiej Brytanii i tam zaczął szlifować i tworzyć swój warsztat filmowy. W 2000 roku jego film, "Ostatnie wyjście", nagrodzono wieloma międzynarodowymi wyróżnieniami. Gdy pokazywano go na festiwalu w Wenecji, otrzymał nagrodę BAFTA dla Najbardziej Obiecującego Debiutanta w BRYTYJSKIM Kinie oraz laur dla najlepszego BRYTYJSKIEGO filmu na festiwalu w Edynburgu. Wobec tego, czy Ida to polski film? Owszem jest zrealizowana przez Polaka, jest koprodukcją polsko-duńską ale czy jest to sukces polskiej kinematografii?? Odpowiedźcie sobie sami:) .
    Druga sprawa dotyczy kwestii antypolskości filmu. Tłumaczenie reżysera jest zabawne: oj tam oj tam, wcale mi nie chodziło o to. Z drugiej strony jest to osoba myśląca i świadoma. Świadomie więc wplótł w historie wątek polaka mordującego żydowską rodzinę siekierką aby przejąć ich dom, świadomie pokazana jest polska wieś z okresu lat 50 jako dno i upadek moralno-społeczny. Świadomie również wybrał na jedną z bohaterek sędzinę, która skazywała na śmierć polskich żołnierzy walczących o niepodległość. Nie są to przypadkowe wybory, chyba że reżyser losował tematy zapisane na karteczkach z kapelusza i na tej podstawie pisał scenariusz. Ida jest więc filmem pokazującym Polskę w kiepskim świetle, który niby ciszą opowiada o tym co się stało, ale robi to świadomie. Podejrzewam, że jest to prostacki zabieg marketingowy, w myśl zasady: nieważne co mówią, ważne żeby mówili.
    I na koniec celem uzupełnienia tej recenzji i wyrażenia zdania(bo nie obraź się ale szczerze przyznam, że nie wiadomo czy Ci się spodobał ten film czy nie. Z tekstu wynika, że w sumie jesteś pod wrażeniem i na tak, a szczególnie w kontekście tego co mówiłeś, gdy się spotkaliśmy, łagodność Twojej krytyki i to co tu napisałeś jest wręcz zaskakująca). Dla mnie przemiana Idy była totalnym nieporozumieniem, czymś co się stało tak bez sensu, było źle zrobione i nieprzekonujące. Jej postać jest posągowa przez cały czas, niewiele się rusza w poszczególnych kadrach, stoi i pięknie wygląda, nawet rzadko się odzywa. I ta przemiana następuję nagle, tak bez sensu. Wiem, fabuła próbuje podać sens tej zmiany, ale jest on tak nieprzekonujący w moim odbiorze, że szkoda w sumie, że to nastąpiło:/
    I na koniec najważniejsze, moja prośba do Ciebie:
    Wiem, trudno krytykować jak film dostał Oskara, ale wolałbym czytać recenzję, w których nie miałoby to wpływu na Twoją ocenę. Wolę czytać teksty które są szczere w pełni, a tutaj wyczuwam lawirowanie i wyciąganie kwiatków z gówna. Awszystko tylko dlatego, że jako filmoznawca krytykując Idę mógłbyś komuś tam pokazać, że się nie znasz, bo przecież ona dostała tyle nagród więc musi się podobać i trzeba cmokać z zachwytu jak się ją widzi. Gdyby Ida nie dostała Oskara i reszty nagród to prawdopodobnie dostała by ocene 2, za ładne zdjęcia, bo nie ma tu nic więcej. A tak to myślę, że trochę zabrakło Ci odwagi na konsekwencje i pełną szczerość. Przepraszam za jednak krytykę, ale wg mnie jest to bardzo słaba recenzja, na poziomie tej na temat Dying Light:/ Ale mam nadzieję, że znajdziesz znowu siebie i nie będziesz bał się przyznać, że film oskarowy po prostu Ci się nie podobał i zmarnował Twój czas, bo miałem wrażenie, że takie było Twoje zdanie na temat tego filmu gdy rozmawialiśmy. Liczę, że szybko wrócisz na właściwe tory:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za wypowiedź, aczkolwiek z przykrością muszę stwierdzić, że ani nie słuchałeś, ani też ze zrozumieniem nie przyłożyłeś się do tego co napisałem. Przez to prawdziwie nie wiem jak odpowiednio odpisać na Twoje wątpliwości ażeby nie powtarzać tego, co już napisałem. Absolutnie nie zgodzę się z opinią, że Oskar dla Idy wpłynął w jakiś sposób na moją końcową ocenę. Nie zgodzę się również z twierdzeniem, że chcę "komuś coś tam pokazać" i muszę "cmokać z zachwytu". Absurd. Konstruktywna krytyka to podstawa do rozwoju, ale czasem ciężko jest ją odpowiednio ubrać w słowa. Jedno na co mogę odpowiedzieć, bo może niewyraźnie zaznaczyłem to w tekście, to pytanie: czy Ida to film Polski? Tak. Bez wątpienia.

      Usuń
    2. Proszę odpowiedz możliwie najprościej i najpełniej na dwa pytania:
      1. Skoro nie sugerujesz sie oskarami i innymi nagrodami to dlaczego oglądałeś ten film kilkakrotnie?
      2 czy Ida to sukces polskiej kinematografii?? Jesli tak to dlaczego?

      Usuń
    3. 1. Myślałem, że to oczywiste. Film nie jest stacjonarny. Jest przekazem ruchomym, którego sens możemy wychwycić czasami jedynie przyglądając mu się kilkukrotnie. Moim zdaniem uczymy się patrzeć i rozumieć dzieło filmowe przez całe swoje życie.
      2. Jeśli język, obraz, postaci i mejsca nie są dla Ciebie potwierdzeniem to nie wiem co może nim być i nie potrafię Ci odpowiedzieć na to pytanie. Jak pisałem, nie będę orędownikiem Idy, ale cieszę się z tej nagrody. Naprawdę się cieszę. Wielu naszych rodaków nawet tego nie potrafi. Sączą jedynie jad z zazdrości, uprzedzeń, ignorancji lub obskurantyzmu. Bili brawa skoczkom, ale gdy Ci zaczęli gorzej skakać, odwrócili się od nich. O piłce nożnej wolę nawet nie wspominać, bo każdy wie jak to wygląda. Zwyczajny Polak nie potrafi się cieszyć zwycięstwem. Zatruwa je sobie i innym z tej niezrozumiałej dla mnie zawiści. Ja się nie dam w to wciągnąć.

      Usuń
    4. Oskar, Oskarowi nie równy. To bardzo specyficzne nagrody, które są(poza mainstreamem) bardzo nieprzewidywalne. Nawet jeśli Pan Michał sugerowałby się decyzją Akademii, to w tym przypadku nie uważałbym tego za wielki błąd. Zastanawia mnie jednak skąd u Pana ten brak przekonania co do Polskości Idy? Nie patrzyłem na to od tej strony, a dał mi Pan nieco do myślenia nocnypingwinie. Zaznaczę jednak, że podobnie jak autor bloga nie mam żadnych obiekcji co do tego pod jaką narodowością ten film się podpisuje.

      Usuń
    5. Hej Gatsby:) to jaka narodowość sie podpisuje nie ma żadnego znaczenia w dobie globalizacji i pieniędzy. Film jest tego kraju który włożył najwięcej hajsu w produkcje i tyle. Gdyby Ida była finansowana przez Arabów, to byłaby arabskim filmem. Mi chodzilo o polska kinematografie w sensie szkoły, warsztatu czy wrażliwości. A z Ida jest problem taki ze Pawlikowski jednak uczyl sie filmu w UK i tak nabywał wrażliwości itp. To tak jak gdyby młody chłopak wyjechał z rodzicami np. do Niemiec i tam poszedł do szkółki piłkarskiej. Tam nabyłby wszystkich umiejętności i filozofii piłki, a później wrócił grać do polski. Jest on Polakiem ale ukształtowała go niemiecka myśl szkoleniowa a nie polska. Dlatego wlasnie uznając Ide za sukces polskiej kinematografii(w sensie jej filozofii, wrażliwości) wg mnie robimy błąd. Polska myśl kinematograficzna dała temu filmowi zdjęcia, ale za to nie dostał ten film statuetki. Reżyseria zaś jest efektem brytyjskiej szkoły kształtowania filmowców, a to ona (reżyseria)decyduje o całym obliczu filmu. Polska dala pieniądze w większej części, operatorów, aktorów i część pozostałej ekipy. Ale poskładał to do kupy człowiek ukształtowany inna wrażliwością. A Ty co sądzisz na ten temat??

      Usuń
    6. Obaj Panowie mają pewną rację, choć do wygłaszania niektórych poglądów dotyczących genezy Idy musielibyście nieco lepiej znać, lub głębiej przemyśleć twórczość danego reżysera, w tym przypadku Pawła Pawlikowskiego. Nie chcę zakładać, że nie znacie jego filmów tylko dlatego, że aktualnie skupiamy się wyłącznie na Idzie. Na pewno nie wiązałbym korzeni dzieła filmowego ze źródłem jego budżetowania, gdyż często jest to błędny trop. W kwestii autorstwa, doświadczenie nauczyło mnie, że jest ono wysiłkiem kolektywnym całej ekipy filmowej. W różnej mierze, ale jednak.

      Usuń
    7. Film zawsze będzie dziełem kolektywu, ale najczęściej to reżyser zgrywa wszystko w całość(oczywiście konsultując i modyfikując finalny obraz mając na uwadze uwagi od swojej ekipy) i to na niego spływa gloria lub nagana. W końcu reżyser to taki szef, dyrygent orkiestry. Najuczciwiej byloby stwierdzić, ze Ida to film europejski, bez wchodzenia w szczegóły co, kto, dlaczego i z kim. Ale wiadomo ze jak jest sukces to każdy chce tort przypisać sobie:) wiem na 100% ze Oskar jest zasługą ekipy filmowej i producentów. Jestem tez przekonany w pełni ze to ich film. A czy to sukces kinematografii takiej czy siakiej jest problematyczne i zawsze będzie nieprawdziwe:p w scenariuszu mamy element brytyjskości poprzez Rebeccę Lenkiewicz, połowa producentów to Duńczycy, muzykę i udźwiękowienie zrobil Duńczyk Kristian Eidnes Andersen, aktorzy i operatorzy to Polacy. Jaka to kinematografia?? Międzynarodowa;)

      Usuń
  2. "Ida" to gniot, który nie opowiada o niczym. Zrobiony został na siłę artystycznie i kontrowersyjnie, po to aby zrobić szum. Jestem w 100% pewny, że gdyby wątku o Żydach w tym filmie nie było to ani nikt by go nie zobaczył, ani nie dostałby Oskara. A Polacy jeszcze się cieszą, że się z nich robi debili, zbrodniarzy i ciemnogród i to jeszcze za ich pieniądze. Istnienie tego filmu to jakaś kpina, ale jeszcze gorzej zachowuje się polskie społeczeństwo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobnie myślałem gdy pierwszy raz zobaczyłem Idę. Dałem jednak szansę temu obrazowi i udało mi się znaleźć w nim coś dla siebie. Nie będę jednak orędownikiem, ani obrońcą tego filmu. Uważam, że każdy może mieć swoje zdanie na jego temat. Ja wysłuchałem wielu opinii i jak pisałem nie były to opinie wyłącznie pozytywne - w zasadzie było wręcz odwrotnie. Nie dziwi mnie więc Pańska frustracja w odniesieniu do tego filmu, doskonale ją rozumiem. Pozdrawiam

      Usuń
  3. Taki mały-wielki powrót jak widzę. Ocenę moim zdaniem Pan naciągnął, przynajmniej o jedną skalę, ale recenzja jest jak najbardziej na miejscu. Przede wszystkim z uwagi na to, że zwraca uwagę na Pański odbiór tego filmu i nie powtarza tego co niemal szablonowo pojawia się w większości prac na temat Idy. Do właściwego odbioru dzieła Pawła trzeba mieć pewne kompetencje, Pan udowodnił, że je posiada - na swój niezwykły sposób rzecz jasna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Istotnie miałem sporą przerwę, która była spowodowana właśnie rozterkami dotyczącymi Idy. Cieszę się, że ktoś zauważył, to że jest to jakieś "inne" podejście. Usilnie starałem się uciekać od "szablonów" innych recenzji. Myślę, że teraz zajmę się jakimś lżejszym i może mniej kontrowersyjnym tematem. Jak zawsze, zapraszam do lektury jak tylko opublikuję nową recenzję. Pozdrawiam.

      Usuń